20.03.2014

Chapada Diamantina

I begynnelsen var planen min å tilbringe en hel uke i Salvador, en storby på kysten i Bahia. En storby kjent for å være det stedet i Brasil du mest sannsynlig vil bli ranet, men også kjent for den fantastiske karnevalsfesten den holder hvert år. Men på min vei nedover langs kysten møtte jeg så mange mennesker som mente at jeg absolutt måtte dra til Lençóis og besøke Chapada Diamantina. Da jeg ankom hostellet i Salvador ble jeg igjen møtt av andre reisende sin beundring av nasjonalparken og bestemte meg for å kjøpe en bussbillett til turen som tok 6 timer. 

Billetten kostet rundt R$ 70 og bussen til nasjonalparken går fire ganger om dagen. Jeg bestemte meg, sammen med ei dame fra India, for å ta nattbussen som går klokken 23:00 og som skulle ankomme Lençóis tidlig neste morgen. Ombord på bussen ble det noe kluss med setene, da Rani og en annen dame hadde fått samme sete, så det endte med at Rani fikk mitt sete og jeg ble plassert lenger bak igjen, noe som virkelig ikke ga mening, men det er det med mye her. Jeg sov godt mesteparten av turen, men da det satt seg en politimann med skuddsikker vest og plasserte våpenet sitt mellom oss ble jeg litt mer nervøs. Han viste seg å være hyggelig, men jeg personlig har et lite problem med å sove når jeg så og si sitter på et våpen. 

Tidlig neste morgen ble vi møtt av noen fra hostellet som tok oss med opp til Hostel Chapada, hvor vi var fem jenter som skulle sjekke inn samtidig. Jeg ble plassert på rom med fire av dem på et firemansrom. Jeg, Rani og en av jentene bestemte oss for å melde oss på en tur allerede den første dagen. Den guidede turen, kalt Tour 1, skulle ta oss med på alle høydepunktene i nasjonalparken og kostet R$ 145. 

Etter en god og stor frokost ble vi hentet rundt klokken 09:00 av Robson, guiden vår. Selv om Robson ikke snakket engelsk og vi ikke snakket portugisisk så ble det en super tur. Han gjorde alt han kunne for å forklare oss ting, vise oss edderkopper, spesielle blomster og små fugleunger som ble matet av mammaen sin. 

Etter en kort biltur, tok vi fatt på den korte strekningen (1 km) fra parkeringsplassen til the Devil's Pool. Fossen utrolig fin, med et stort basseng bestående av mørkt brunt vann. Her fikk vi muligheten til å bade, eller bare slappe av på steinene. Trøtt som jeg var etter nattbussen la jeg meg ned på de varme steinene, med jakken min som pute og sovnet til lyden av fossen.




En kort biltur senere ankom vi Pai Inácio Mountain, hvor utsikten over nasjonalparken var superflott! Oppe på toppen får du en 360 graders utsikt som er så fin å se, men du finner også mye fint på toppen. Blomster, dyr og mye kaktus. Toppen er på 1150 meter over havet og 250 meter over resten av parken. Vi var heldige og kom oss akkurat opp på toppen og fikk sett vårt før et stort bussfølge kom ropende og hoiende, så det var vi alle fornøyde over.



Stopp nummer tre var Lapa Doce Cave, den tredje største grotten i Brasil. Her var det godt og kjølig - og ikke minst fint! Vi stoppet like ved for å spise lunsj, før vi badet i vannet rundt grotten. Her var det fisk som bet oss på føttene (spafisker) og vannet var nokså kaldt i begynnelsen (noe de andre stusset over at jeg syntes, siden jeg er nordmann).

Videre gikk vi til en grotte, med vann som blir så blått når solen står riktig. Vi fikk ikke sett dette på sitt vakreste, men fint var det. Siste stopp på turen var en vandring gjennom en stor, mørk grotte. Her fikk vi se utrolig kule og naturlige figurer. Det var helt mørkt der inne, så lommelykt var nødvendig for å se.








2 kommentarer:

  1. Dette ser ut til å vere ein flott naturpark som var vel verdt eit besøk. Flott at du tar slike utflukter og får med deg severdighetene på din ferd. Og så er du flink til å formidle dine opplevelser i tekst og bilder til oss nord for ekvator!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var absolutt verdt besøket, selve parken var fin og byen Lencois var så avslappende! Håper du har det bra nord for ekvator :)

      Slett