31.07.2014

Oslo

Oslo, Christiania, hovedstaden og Norges største by. Det er ikke ofte jeg reiser nedover dit, men de gangene jeg gjør det storkoser jeg meg! Litt fordi det er mye å se og finne på, litt fordi jeg har noen fine barndomsminner derfra (fra en tid da jeg tilbrakte langt mer tid i byen), men mest fordi jeg er med flotte mennesker som betyr mye for meg.

Bosted
Når jeg er i Oslo bor jeg for det meste hos kjentfolk, men jeg har også en erfaring med å leie leilighet gjennom Airbnb. Da var vi seks personer som bodde i en fantastisk fin leilighet for en veldig billig penge en helg. Airbnb er en nettside hvor man kan leie et rom, en leilighet eller en villa om man ønsker det for den perioden man avtaler med verten. Selv brukte jeg også denne siden da jeg bodde på Casa Frankie i Brasil - et fantastisk sted som ikke står nevnt i noen guidebøker. Så bruk denne siden for alt den er verdt og finn noe som passer prisklassen.



Bogstadveien
Start vandringen oppe ved Majorstuen og jobb deg nedover Bogstadveien for å få gjort unna all handling. Her finner du alt fra interiør- og klesbutikker til koselige kafeer og restauranter. Det er ikke de mest unike butikkene her, men de har absolutt alt du trenger av merker og kjedebutikker. Har du ikke planer om shopping i hovedstaden så er det likevel verdt turen. Vandrer du nedover Bogstadveien kommer du deg til slutt til Slottsparken som er verdt å ta turen gjennom.



Slottet
Er du først i Oslo så må du sørge for å besøke slottet. Ikke er det stort og ekstravagant, slik som slott i mange andre land, men jeg synes det passer landet vårt perfekt. Still deg opp mellom alle de andre turistene og bli tatt bilde av, gjerne med en gardevakt, før du rusler ned mot Karl Johan. Mens du går på den røde sanden kan du humre litt over at Eli Hagen faktisk kjørte bil ned slottstrappen og undre deg over hvordan det gikk seg til.



Karl Johan
Jeg er ikke den største fanen av Karl Johan, men mener likevel at man må innom i løpet av en Oslotur. Først og fremst for å se Nathionalteateret om du ikke har sett det før. Så for å besøke Freiabutikken hvor du kan få mikse din egen Twistblanding. Hvor herlig er ikke det? Da får du faktisk muligheten til en Twistpose med ikke annet enn dine favoritter. Trenger du en pause etter gåturen, enten i skyggen eller i stekende sol kan jeg anbefale kafeen på Egertorget. Dyrt er det virkelig, men de serverer både drikke og snacks som smaker godt og gjør sitt for å holde humøret på topp.



Operahuset
I Bjørvika finner du Operahuset, med arkitektfirmaet Snøhetta (som jeg er mektig imponert over) bak. De har skapt et operahus som kan brukes til så mangt, et operahus som passer perfekt der det ligger i vannkanten og et populært mål for turistene. Vi tok selvsagt turen til Operahuset hvor vi la oss ned i skyggen mens vi observerte alle de andre besøkende på denne (veldig) varme sommerdagen.

Transport 
Å komme seg til Oslo er både lett og billig. Turen trenger ikke koste mer enn 299,- en vei fra/til Trondheim og du kan velge mellom fly, tog eller buss. 
Transport i Oslo er også både enkelt og billig. For 90,- får du en 24-timersbillett som gjelder buss, trikk og bane i Oslo og jo lenger periode du kjøper for, jo billigere blir det som oftest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar