08.05.2014

Baños

Baños ble et friskt pust etter varme dager i Montanita, selv om jeg slettes ikke ville reise fra sol og varme. Ikke var turen dit enkel heller.

Nattbussen som skulle være på åtte timer, endte opp med å bruke hele 14 timer på grunn av påskefeiringen her i Ecuador. Alt gikk bra helt frem til Ambato, hvor busser stod i kø gjennom byen. Fra Ambato til Baños gikk det nemlig et påsketog for å minne Jesus vandring på langfredag. Personlig er jeg glad for at jeg ikke så noe til selve paraden selv, for det er ikke et pent syn - det var i alle fall ikke det forrige gang jeg var i Ecuador.

Etter en stor dose med tålmodighet og folkefylte gater var jeg endelig fremme i Baños, hvor jeg tok en altfor dyr taxi til hostellet jeg hadde booket. Her havnet jeg på rom med flere fine folk som jeg tilbragte dagene i Baños med. Det ble noen aktive dager (som dere har sett på forrige innlegg) og på meg ble det svært tidlige kvelder.

Allerede dag nummer en booket jeg og Laura, en tysk jente jeg møtte på hostellet, rapellering ned fossefall og rafting. Vi dro til Geo Tours, som vi har hørt mye godt om og jeg angrer ikke. For disse to aktivitetene ble det 50 dollar på hver, hvor utstyr, transport og lunsj en av dagene var inkludert. Gruppene vi dro med var ikke for store, vår gruppe under rapelleringen var på 10 personer, mens vi så grupper som var så mange som 20! Når vi raftet hadde vi utrolig gode guider, i tillegg til to guider som satt i kajakk for å hjelpe til om noen datt i elven.

Jeg tok også turen opp til Casa del Arbol, hvor den berømte husken holder til. Selve stedet er en målestasjon for vulkanen som ligger like ved Baños og mannen som holder utkikk med den holder også utkikk med husken og trehuset. Dessverre var det overskyet når vi tok turen, men en husketur i skyene var heller ikke så værst!













1 kommentar: