04.03.2014

Brasiliansk karneval

Etter vandringen min og lange samtaler med familien hjemme i Norge om fly vs buss, ble det tid for en rask avgjørelse når italieneren skulle dra på karneval og jeg kunne bli med. Klokken var rundt syv og den siste dagen av karnevalet skulle holdes i utkanten av byen, et godt stykke unna med buss. Vi gikk til bussholdeplassen, men her i Brasil har de altså ikke bussruter og faste avgangstider. 15 minutt gikk, 30 minutt gikk og til slutt var det nesten gått en time. Da ble vi sendt på en buss til stasjonen av en bekymret gammel mann som mente at det var et for farlig nabolag for oss.

Fremme på stasjonen ble det enda litt venting før bussen mot Outeiro endelig dukket opp. Nå ventet en time med buss, sammen med en god del karnevalsklare brasilianere. Bussturen gikk raskt, men det var ikke rart så villmann som bussjåføren kjørte. Det er vanskelig å forstå at bussene i Brasil klarer seg mer enn en uke om gangen synes jeg, men vi kom oss heldigvis trygt frem.

Outeiro er et område i utkanten av Belem, hvor mye av lokalbefolkningen bor og det er også stedet de pleier å dra for å bade. Italieneren dro frem språkkunnskapene sine og viste vei frem til stranden og et folkefullt område. Her var det virkelig god stemning! Med stranden og elven som bakgrunn så jeg fullt av danseglade brasilianere, noen med kostyme, andre uten.

Vi fikk kjøpt oss noe gatemat og begynte å gå oppover mot paradegaten. Italieneren, som bor i Spania, danset seg selv gjennom gatene med meg hengende etter. Det var så mye å se, så mange mennesker og nok av nye inntrykk. Folk danset i gatene, alle var pyntet opp på en eller annen måte, ungene hadde de søteste kostymene og selv de danset bedre salsa enn jeg noen gang vil gjøre.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar